Kas merevetikad hakkavad asendama plastikut jätkusuutliku toidupakendina?

13 aug 2024

Artisans
Hype & Trend Signal
Chocolate
Retail
Cross-category
Foodservice
Industry
Bakery
Patisserie
Hospitality

Leiva, kookide, küpsiste ja šokolaaditahvlite tootjate jaoks ei saa pakendamine enam olla teisejärguline mõte. Meie ülemaailmses Taste Tomorrow uuringus osalenud 20 000 tarbija hinnangul on number üks prioriteet jätkusuutlik pakend – ringlussevõetav, korduvkasutatav või vähem plastikut kasutav pakend. Toidupakendite maailmas räägitakse nüüd üha enam merevetikatest kui plasti võimalikust järglasest. See tõstatab küsimuse: kas merevetikafarmidest võib saada nafta rafineerimistehaste järgmise põlvkonna ekvivalent?

Ühekordne kasutus on OUT ja jätkusuutlik on IN

Kuigi toiduainetööstus ei suuda plastpakendeid üleöö kaotada, ihkavad tarbijad muutust mittesäästvate pakkematerjalide üldlevinud kasutusele. Meie Taste Tomorrow tarbijauuringu kohaselt usub 73% tarbijatest üle maailma praegu, et kõiki toiduaineid tuleks müüa jätkusuutlikus pakendis. Paljud neist panevad juba oma raha sinna, kus suu on. Meie tarbijauuring 50 riigis osutab sellele, et:

  • 63% maailma tarbijatest piirab toidu ostmisel ühekordselt kasutatavaid pakendeid

  • 59% maailma tarbijatest otsib aktiivselt jätkusuutliku pakendiga toiduaineid

Kõige suurem huvi keskkonnasõbralike pakendite vastu on Hispaania, USA, Jaapani, Prantsusmaa ja Brasiilia tarbijatel. Nendes riikides on sellel teemal kõige rohkem veebiotsinguid ja -vestlusi.

Merevetikad on tõusuteel

Palju on kasutusel biopõhiseid pakkematerjale, mis asendavad mittetaaskasutatavaid, näiteks avokaadoseemnetest või seentest valmistatud materjalid. Paljud eksperdid näevad aga hetkel suurimat võimalust merevetikatel põhinevates lahendustes. Ülemaailmsel merevetikaturul võib olla potentsiaali 2030. aastaks kasvada veel 11,8 miljardi USA dollari võrra Global Seaweed New and Emerging Markets Report 2023 projektid. Suur osa potentsiaalist on kasutamata, kuna enamik tänapäeval kasvatatavaid merevetikaid kasutatakse otsetarbimiseks. Kuid miljardeid võimalikku kasvu saab realiseerida, kui merevetikatest valmistatud tooted asendavad kangaste ja plastide tootmisel fossiilkütuseid.

Juba praegu on näha arenguid, mis avavad võimaliku ülemineku merevetikatest pakendite valmistamiseks. Amazonnäiteks rahastab maailma esimest kaubanduslikku merevetikafarmi, mis asub Hollandis avamere tuuleturbiinide vahel. Põhjamere põllumehed, merevetikafarmi taga asuv organisatsioon, uurib sealse vetikate tootmise mastaapsust ning merevetikafarmide potentsiaali süsiniku atmosfäärist eemaldamiseks.

Pärast ulatuslikke katseid  UEFA võistluse finaalturniiri ajal, Just Eat take-away pakub nüüd kõikidele UK restoranipidajatele võimalust osta vetikatest pakendeid nende tarnetele. Varem on nad katsetanud jätkusuutlike kastmekottidega, mis on vetikatest tehtud. Tarbijad võisid need pakendid lihtsalt oma kodusesse komposti või prügikasti visata, sest need olid kuue nädalaga biolagunevad.

Miks on just merevetikad kõige lemmikumad

Merevetikatel põhinev pakend pakub palju praktilisi eeliseid. Näiteks on sellel niiskuskindlus, mis võimaldab pakendada märga või õlist toitu. Selle kuumakindlus suurendab veelgi selle mitmekülgsust, muutes selle sobivaks kasutamiseks mikrolaineahjus ja ahjus. Merevetikapakend võib välja näha ja tunduda nagu plastik, kuid sellel on hingavuse eelised. 

Merevetikatest valmistatud pakkematerjale saab muuta söödavaks ilma lisaaineid või säilitusaineid kasutamata. Merevetikate kasvuks ei ole vaja ka mingit väetist. Isegi ilma lisaabita on see väga kiiresti kasvav materjal. Optimaalsetes tingimustes võib hiiglaslik pruunvetikas kasvada kuni ühe meetri päevas! 

Vetikapakendite kasutamisel on aga rohkem eeliseid. Kuna see on biolagunev ja vees lahustuv, aitab see vältida meie ookeanide täitumist mittetaaskasutatavate materjalidega. Tegelikult võib merevetikate kasvatamine aidata võidelda kliimamuutustega. Vastavalt Greenbiz andmetele , 40 tonni kuiva merevetika tootmine hektarilt ookeanist võib neelata töötlemise käigus 20,7 tonni CO2 emissiooni. Hinnanguliselt toodavad vetikad 75–80 protsenti Maa hapnikust. 

Pikk tee minna

Küsite, miks me pole veel täielikult loobunud taaskasutatavatest materjalidest? Noh, kuna toidu pakkematerjalide ümbermuutmine ei ole lihtne. Arvesse tuleb võtta toiduohutust ja säilivusaega, millele pakend kaasa aitab. Jätkusuutlike pakkematerjalide (nt merevetikad) tootmisprotsessid peavad samuti läbima suuri uuendusi, enne kui need on kaubanduslikuks kasutamiseks valmis. Praegu nõuab merevetikapakendite tootmine käsitsi töötlemist ja hind on ülikõrge. Lisaks pole tootjad veel aru saanud, kuidas tootmist skaleerida. 

Rohelisest plögast armsate konteineriteni

Kui teil on ikka veel raskusi ette kujutada, kuidas teie rannareisidelt tuttav tüütu roheline ollus võib pakendeid muuta, siis see käib nii: merevetikad kuivatatakse ja pulbristatakse. Seejärel muudetakse merevetikapulber paksuks viskoosseks vedelikuks, mida saab käsitseda nagu plastikut. Seda saab kasutada õhukese, läbipaistva plastikut meenutava membraani loomiseks, kuid seda saab kasutada ka niiskuskindla paberi või toidupakendite kartongi kattekihina. 

Merevetikatest toidupakendite eesrindlased

1. Kelpi

Kelpi arendab ringlussevõetavaid biolagunevaid katteid, mis muudavad paberi, kaardi ja kiud pika säilivusajaga ja jätkusuutlikeks pakkimisvõimalusteks, mida saab kasutada mitmes tööstuses. Lisaks toidupakenditele tegelevad nad ka tuleviku alkoholipudelite kallal, mis koosnevad kaetud paberist või kiududest, ning arendavad ilupakendeid, mis võivad asendada praegused mitmekihilisi plastikust valikuid.

Loe rohkem >

2. B'ZEOS

See rohetehnoloogia ettevõte on pühendunud plastijäätmete vastu võitlemisele biopõhiste pakendilahenduste arendamisega. Nad alustasid söödavast kõrrest, kuid keskenduvad nüüd koostöös selliste partneritega nagu Nestlé paindlikele pakendilahendustele.

Loe rohkem >

3. Notpla

Notpla eesmärk on asendada 2030. aastaks 1 miljard ühikut plastikut, kasutades merevetikaid ja taimi jätkusuutlikult ülemaailmses mastaabis. Nad loovad loodusliku pakkematerjali, mis on nelja kuni kuue nädala jooksul biolagunev. Notpla teeb koostööd erinevate kaubamärkide ja suurüritustega, et asendada plastpakendeid, propageerida poliitikamuudatusi ja harida tarbijaid jätkusuutlike valikute osas.

Loe rohkem > 

4. Sway the Future

Sway hangib merevetikaid ülemaailmsest kontrollitud ookeanifarmide võrgustikust ja teeb uutes uuringutes nende partneritega tihedat koostööd bioloogilise mitmekesisuse, veekvaliteedi, süsiniku sidumise ja sotsiaalse mõju kohta. Nende tootevalikus on mitmekülgne läbipaistev kile, merevetikapõhise läbipaistva aknaga pakend ja taastuv vetikavaik.

Loe rohkem >

Lisateavet vetikate ja jätkusuutliku pakendi kohta

Tahad rohkem teada vetikate poolt pakutavate võimaluste kohta?Uurige kõike pagari- ja kondiitriäri tulevikuvõimaluste kohta

Kui jätkusuutlik pakend paneb sind mõtlema, tuleks sukelduda jätkusuutlike ja söödavate toidupaberite ja -nõude maailma.

Related Articles